ysven

Direktlänk till inlägg 22 november 2009

Bak/Mat helg

Av Yvonne - 22 november 2009 11:47

               

I helgen har vi mest bakat, håller på med ett bak nu också, sirapslimpor som jäser...nä, dom är i ugnen nu. Det började med att Christine skulle baka lussebullar. Hon hade köpt ingr. förra helgen, men vi hann inte. Då kom hon på att hon ville ha lite matbröd också så det inhandlades mer ingr. då till denna helg. Dessutom fick jag en ny kokbok i torsdags, Husmanskost, där jag såg ett recept på en skinkstek (hade en i frysen) som lät gott. Det enda som fattades var en kruka rosmarin och lite körsbärstomater. Det blev middagen i går.

det tog några timmar, för den skulle marineras med vitlök och rosmarin,salt och peppar. Sedan, mer vitlök och rosmarin. Körsbärstomater med kardemumma, ojla, apelsinskal m.m som stektes med. Ösa steken med apelsinsaft och sky, och sista svängen; ringla över honung och steka klart.


Förra veckan så var det städning mest hela tiden. Byta till julgardiner, plocka fram ljusstakar och stjärnor, skura å damma å tvätta å stryka. Nu har vi tänt..en vecka för tidigt, men det skiter vi i.

På Torsdagen var jag ner till M & H och hjälpte dom att få lite jul(advent)fint.

Fredag morgon 05,15 hämtade jag ett gäng gubbar (bl.a. min egen) vid tåget i  ånge. Vi skjutsade två till Fränsta, åkte tillbaka till  å till Freddes och fick lite frukost. Väntade där tills affärerna öppnade, sedan, efter lite handlande, åkte vi alla hem hit. E & F gjorde en lite jaktsväng på fredag em, medan C och jag fixade mat.

På kvällen hade vi vin och chokladafton.

Och idag blir det mera bakning. Eilert åker från Ånge ikväll tillbaka till Gbg. Om han kommer hem nästa helg vet vi inte.

Till veckan ska jag till AF, och ev ska jag jobba på Fredag på mitt fd jobb.

Eftersom jag får avg.vl så får jag inte börja stämpla förrän den första februari...så varför ska jag anstränga mig att fixa jobb nu???? Agv räknas som  lön av arbete. Jag visste att det skulle bli på det viset, men skickade in kassakort i alla fall. Men nu "arbetar" jag hemma, så de så.

Nu börjar det lukta färdiga limpor här...dax för nästa deg då.        Ha´De









 
 
Ingen bild

maria

22 november 2009 12:51

Du är så duktig du! :) Du bara jobbar och står i. Tack för all din hjälp en än gång!

 
Yrvädret

Yrvädret

22 november 2009 20:42

Gud va mycket gott!!! MUMS! jag kommer , nu...!

http://msomimaria.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Monis

23 november 2009 15:32

Hej, på måndag nästa vecka får du glömma matlagning, städning och pyssel för då drar vi till stan och bara njuter av allt Birsta City har att erbjuda. Det är bara att börja ladda plånboken !!! vi ses.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 17 januari 2018 15:48

  Katten Jansson, även kallad Snokobert, Galne Gunnar, m.m. Äter kalaspuffar å mjölk, pannkaka, delar en tallrik spagetti å köttfärssås med hunden...förutom kattmat då. ;-) ACE   KRUT   ERNST                          ...

Av Yvonne - 17 januari 2018 15:15

  Började skottan snö klockan 10,00, och nu är klockan 15,18. SNÖVINTER alltså. Eilert är ute än. Mitt beslut att ta pension och inte jävlas en vinter till var nog rätt. Jag får sova hur länge jag vill, behöver inte gå upp kl. 04,00. Ingen stress, d...

Av Yvonne - 6 januari 2017 12:11

Konstigt att jag klickade in här exakt ett år efter förra inlägget. Blir nog inte fler än en gång om år. Och inte har jag några decemberbilder heller....så det får bli diverse höstbilder.     Äntligen en läshörna blev det.           ...

Av Yvonne - 6 januari 2016 15:11

Så var det ett nytt år. Idag är det minus 20 grader här, och i morgon börjar jobb igen. jaja bara att gilla läget      Bilder från december då.   mycket snö var det ;-).     HALT var det!!!!!         Mycke kött fick vi i alla fa...

Av Yvonne - 10 november 2015 13:07


Fyra månader sen sist, och den senaste månaden utan internet hemma. Uppgraderingen till 4G har bara krånglat för oss. Därför sitter jag nu på jobbet å bloggar. Måste ta med datorn hit för att kunna fixa med räkningar å annat som ska göras i tid. N...

Presentation

Fråga mig

9 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Klocka

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards